Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/14442
metadata.dc.type: Dissertação
Title: Convite ao professor de matemática: blog como estratégia curricular à construção de uma concepção de educação matemática
Authors: Sousa, Olenêva Sanches
metadata.dc.creator: Sousa, Olenêva Sanches
Abstract: Esta pesquisa preocupou-se com os cursos de formação para a docência em Matemática e teve foco nos currículos da Licenciatura em Matemática, questionando seus propósitos e responsabilidades para com a construção de uma concepção de Educação Matemática. Partiu da hipótese de que uma estratégia curricular de participação em uma comunidade cognitiva pode ser contributiva à construção desta concepção e utilizou como objeto empírico o blog Matemáticos Educadores, objetivando evidenciar o seu potencial acadêmico como estratégia curricular à formação do Educador Matemático. Operacionalizou-se com um estudo de caso que se debruçou sobre o aspecto comunicativo das suas participações – edições e comentários – e sobre as avaliações dos seus coautores, tendo como base teórica a Etnomatemática, de D’Ambrosio, e as Comunidades de Prática, de Wenger.
ABSTRACT This study has the intent of reflecting on the training courses for teaching in Mathematics and had its focus on the curriculum of the degree in Mathematics, questioning its purpose and responsibilities to the construction of a concep tion of Mathematics Education. The research started from the thesis that a curriculum strategy for participation in a cognitive community can be contributory to construction of this conception and used the Matemáticos Educadores blog as an empirical object , aiming to highlight its academic potential as a curriculum strategy for Math Educator’s training. It was carried out with a case study that looked into the communicative aspect of their participations - edition and comments - and into the evaluations of his coauthors. It was theoretically based on the Ethnomathematics of D'Ambrosio and the Communities of Practice of Wenge
Keywords: Blog
Concepção de educação matemática
Estratégia curricular
Comunidades de prática
Etnomatemática
Professores de matemática - Formação
Conception of mathematics education
Curriculum strategyc
Communities of practice
Ethnomathematics
metadata.dc.subject.cnpq: Educação
metadata.dc.publisher.country: Brasil
metadata.dc.publisher.initials: UFBA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/14442
Issue Date: 22-Jan-2014
Appears in Collections:Dissertação (PGEDU)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Olenêva Sanches Sousa_dissertação.pdf2,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.