Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Sobrinho, Raquel Alves | - |
dc.date.accessioned | 2024-02-28T14:55:48Z | - |
dc.date.available | 2024-02-28T14:55:48Z | - |
dc.date.issued | 2023-08-23 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/39117 | - |
dc.description.abstract | This thesis is the result of a study that aimed to analyze how public policies for digital
inclusion and early childhood education enable the use of digital technologies in the
educational management of community education institutions, and early childhood
education, in the municipality of Camaçari/Ba. For that, anchored in qualitative social
approach research, having as research locus 13 community nursery schools, based in
the municipality of Camaçari, state of Bahia, in addition to the analysis of the legislation
that deals with the subject in question - 12 managers and 13 pedagogical coordinators
have been interviewed. As a result, the research revealed that the Community Nursery
Schools investigated have sought to guarantee access to digital inclusion through early
childhood education through projects financed by the Public Ministry of Labor in
partnership with the Municipal Council for the Rights of Children and Adolescents
(CMDCA). The technologies available in the educational context of social
organizations about digital inclusion haven’t been yet consolidated with equal rights
and opportunities, even including the efforts of CSOs in early childhood education. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.rights | CC0 1.0 Universal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ | * |
dc.subject | Educação Infantil Camaçari-Ba. | pt_BR |
dc.subject | Políticas Públicas | pt_BR |
dc.subject | Escolas Comunitárias | pt_BR |
dc.subject | Inclusão Digital | pt_BR |
dc.subject | Camaçari-BA | pt_BR |
dc.subject | Educação Infantil | pt_BR |
dc.subject.other | Early Childhood Education | pt_BR |
dc.subject.other | Public policy | pt_BR |
dc.subject.other | Community Schools | pt_BR |
dc.subject.other | Digital inclusion | pt_BR |
dc.title | As tecnologias digitais nas instituições de ensino comunitário de Camaçari/Ba: aspectos da gestão educacional nas políticas públicas de inclusão digital e educação infantil | pt_BR |
dc.title.alternative | Digital technologies in community education institutions de Camaçari/Ba: aspects of educational management in policies digital inclusion and early early education public | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | Ciências humanas | pt_BR |
dc.subject.cnpq | Educação | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Neves, Barbara Coelho | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7327673330074701 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Neves, Barbara Coelho | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7327673330074701 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Romualdo Luiz Portela de | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7235020200200379 | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Vitorino, César Costa | - |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/3849799012474542 | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Bonilla, Maria Helena Silveira | - |
dc.contributor.referee4Lattes | http://lattes.cnpq.br/2730520955520609 | pt_BR |
dc.contributor.referee5 | Silva, Maria Cecília de Paula | - |
dc.contributor.referee5Lattes | http://lattes.cnpq.br/7631240054495428 | pt_BR |
dc.creator.ID | https://orcid.org/0000-0002-9368-3802 | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1242195205974964 | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta tese é fruto de um estudo que teve como objetivo analisar como as políticas
públicas de inclusão digital e de educação infantil viabilizam o uso das tecnologias
digitais na gestão educacional de instituições de ensino comunitário, de educação
infantil, do município de Camaçari/Ba. Para tanto, foi ancorada na pesquisa de
abordagem social qualitativa, tendo como lócus de pesquisa 13 escolas creches
comunitárias, sediadas no município de Camaçari, estado da Bahia, analisando a
legislação que trata da temática em questão. Foram entrevistados 12 gestores e 13
coordenadores pedagógicos e, como resultado, a pesquisa revelou que as Escolas
Creches Comunitárias investigadas têm buscado garantir o acesso à inclusão digital
na educação infantil através de projetos financiados pelo Ministério Público do
Trabalho em parceria com o Conselho Municipal dos Direitos da Criança e do
Adolescente (CMDCA). Entretanto, as tecnologias disponíveis no contexto
educacional das organizações sociais no que diz respeito à inclusão digital ainda não
estão consolidadas com equidade de direitos e oportunidades, mesmo
compreendendo o esforço das OSCs que atuam na área de educação infantil. | pt_BR |
dc.publisher.department | EDUFBA | pt_BR |
dc.type.degree | Doutorado | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Tese (PGEDU)
|