Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/28605
metadata.dc.type: Dissertação
Title: Era uma vez uma Instituição Federal de Educação de formação profissional do Sertão Pernambucano... qual o espaço da literatura nessa história?
Authors: Leite, Hosana Maria Nogueira
metadata.dc.creator: Leite, Hosana Maria Nogueira
Abstract: Este trabalho discute, a partir de análise documental, a proposta curricular da educação integrada do ensino médio integrado ao técnico que é base da educação profissionalizante dos Institutos Federais. Dessa forma aproxima-se do desenho curricular do Instituto Federal do Sertão Pernambucano, campus Petrolina, para investigar o papel da leitura nesse universo. A partir de entrevistas e questionários identificar o leitor do campus, analisando seu potencial leitor e suas preferências literárias, para, então, compreender de que forma a Literatura participa da formação dos estudantes do Instituto Federal do Sertão Pernambucano, campus Petrolina. A partir dessa compreensão, pode-se delinear possibilidades estratégicas interventivas, através da implementação de um programa de leitura com base na Teoria da Recepção, a fim de que se potencialize a cognição, a criatividade e a imaginação dos estudantes leitores do campus.
ABSTRACT This dissertation, based on a qualitative and quantitative approach, firstly reflects, from the analysis of documents, the curricular proposal of integrated secondary education linked with the technician that is the basis of the professional education of the Federal Institutes. This discussion limits itself to what is conjectured about education integrated to what is practiced at the Federal Institute of Sertão Pernambucano, campus Petrolina. Subsequently, it enters the understanding of the relation between the reading, that comes from a universe genuinely propaedeutic, with a curriculum technicalist. Based on oral and written interviews, the potential reader of the campus is measured, the reader's identification and literary preference, in order to finally discover the role of Literature and other readings in this ambivalent space. Based on this perception, it is possible to delineate strategic intervention possibilities through the implementation of an institutional reading program based on the Reception Theory to the reader, in order to enhance the cognition, creativity and imagination of students on campus besides offering through the readings held, a space of dialogue for institutional community.
Keywords: Literatura
Instituto Federal
Currículo
Ensino integrado
Institutos federais de educação, ciência e tecnologia
Leitura
Literature
Curriculum
Federal Institute
metadata.dc.subject.cnpq: Educação
metadata.dc.publisher.country: Brasil
metadata.dc.publisher.initials: UFBA/Faced
metadata.dc.publisher.program: Mestrado Profissional da Educação, Currículo, Linguagem e Inovações Pedagógicas
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/28605
Issue Date: 14-Feb-2019
Appears in Collections:Dissertação de Mestrado Profissional em Educação - Projeto de Intervenção (MPED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
projeto de intervenção - pós banca - final.pdf2,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.