RI UFBA >
Faculdade de Educação >
Trabalhos de Conclusão de Curso (TCC/FACED) >
Trabalho de Conclusão de Curso - TCC (Pedagogia) >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/32325
|
Title: | Negros & educação: por uma nova história. |
Authors: | Cruz, Luzilene Alves da |
???metadata.dc.contributor.advisor???: | Abib, Pedro Rodolpho Jungers |
Keywords: | Identidade;Negros;Cultura Negra;Educação;Discriminação;Identity;Afro-Brazilians;African Culture;Education;Discrimination |
Issue Date: | 13-Oct-2020 |
Abstract: | O presente estudo traz um levantamento histórico sobre o acesso dos negros à educação formal, desde o inicio do século XIX, para justificar a importância da promulgação e implementação da Lei 10.639/2003. Em linhas gerais, busca-se, através da produção teórica,verificar a trajetória do povo negro por uma educação democrática, que inclua a identidade e a cultura negra na escola, buscando assim uma nova história. Ciente de que a educação é um instrumento de ascensão social, enfatiza-se a participação da escola nesse processo de inclusão/exclusão educacional do negro, permeado por discriminação, preconceito e invisibilidade, porém com perspectivas de superação desse contexto. Ressalta-se também a contribuição e participação da população negra para a nossa cultura. ABSTRACT This study provides a historical survey about the access of Afro-brazilians to formal education since the beginning of the 19th Century, to justify the importance of the promulgation and implementation of the law 10.639/2003. It aims at verifying, through
the theoretical production, the trajectory of the Afro-Brazilians for a democratic
education, which includes the African culture and identity in the school, searching
then a new history. Aware that education is a tool of social ascension, it emphasizes the participation of the school in that Afro-Brazilians’ educational inlusion/exclusion
process, which is permeated by discrimination, prejudice and invisibility, but with perspectives of overcoming that context. It also highlights the contribuition and
participation of the Afro-Brazilians to our culture. |
URI: | http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/32325 |
Appears in Collections: | Trabalho de Conclusão de Curso - TCC (Pedagogia)
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|