Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Kayanoki, Cirlene Passos | - |
dc.date.accessioned | 2024-10-02T20:28:49Z | - |
dc.date.available | 2024-10-02T20:28:49Z | - |
dc.date.issued | 2024-08-28 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/40286 | - |
dc.description.abstract | This work aimed to analyze the philosophical assumptions and methodological foundations of basic education within the Brazilian Military School System (SCMB), with a focus on teaching Geography from an antiracist perspective. In this sense, we sought to identify the legal milestones committed to Antiracist Education in Brazil from 2003 to 2022; analyze the Pedagogical Project (PP) concerning the teaching of Geography in the SCMB, prepared for the 2021-2025 period; and systematize, as an Intervention
Project, a Proposition of Didactic Guidelines for the Brazilian Military School System that weaves together the field of Geography with an Antiracist Educational Culture. This is a qualitative research, conducted through the analysis of teaching documents collected from digital SCMB archives and a bibliographic survey based on antiracist studies and legal parameters of Education in Brazil. In light of Law No. 10.639/2003 and the National Curricular Guidelines for Education on Ethnic-Racial Relations (2004),
as well as antiracist discussions in the field of education and Geography teaching, our analyses were guided by the works of Bento (2022), Cavalcanti (2012), Diangelo (2018), Fraga (2009), Freire (1996), Gomes (2017), Hernandez (2005), hooks (2017), Kendi (2020), Laraia (2009), Miranda (2020), Candau (2008), Munanga (2009; 2006; 2003), Ribeiro (2019), Santos (2007; 2004), among others. The proposed guidelines involve a commitment to Geography education that acknowledges the participation of
Black populations in local and global civilizational processes; advocating for a Geography that challenges the single story and questions the myth of racial democracy, as well as myths about the African continent, its peoples, and its descendants. This work aims to contribute to a different perspective on education
focused on Geography teaching within the Brazilian Military School System. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Lei nº 10.639/2003 | pt_BR |
dc.subject | Educação antirracista | pt_BR |
dc.subject | Currículo de Geografia | pt_BR |
dc.subject | Sistema Colégio Militar do Brasil - (SCMB). | pt_BR |
dc.subject.other | Law No. 10,639/2003 | pt_BR |
dc.subject.other | Antiracist Education | pt_BR |
dc.subject.other | Geography Curriculum | pt_BR |
dc.subject.other | Brazilian Military School System (SCMB). | pt_BR |
dc.title | 20 anos da Lei 10.639/03: uma proposição de diretrizes didáticas antirracistas para o ensino de geografia no sistema Colégio Militar do Brasil | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.publisher.program | Mestrado Profissional em Educação: Currículo, Linguagens e Inovações Pedagógicas(MPED) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Silva, Jamile Borges da | - |
dc.contributor.referee1 | Silva, Jamile Borges da | - |
dc.contributor.referee2 | Santana, Jusciney Carvalho | - |
dc.contributor.referee3 | Vieira, Fábio Pessoa | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3585357878708796 | pt_BR |
dc.description.resumo | Esse trabalho teve como objetivo analisar os pressupostos filosóficos e fundamentos metodológicos da educação básica no Sistema Colégio Militar do Brasil (SCMB), com foco para o ensino de Geografia em uma perspectiva antirracista. Nesse sentido, buscamos identificar os marcos legais comprometidos com uma Educação Antirracista no Brasil, no período de 2003 a 2022; analisar o Projeto Pedagógico
(PP), no que diz respeito ao ensino de Geografia no SCMB, elaborado para o quinquênio 2021-2025; e sistematizar como Projeto de Intervenção, uma Proposição de Diretrizes Didáticas para o Sistema Colégio Militar do Brasil, que entrelace a área da Geografia com uma Cultura Educacional Antirracista. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, realizada por meio da análise de documentos de ensino coletados em
arquivos digitais do SCMB e de pesquisa bibliográfica fundamentada em estudos antirracistas e nos parâmetros legais da Educação no Brasil. À luz da Lei nº 10.639/2003 e das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais (2004), assim como de discussões antirracistas que vêm sendo produzidas no campo da educação e do ensino de Geografia, nossas análises foram
guiadas pelos estudos de Bento (2022), Cavalcanti (2012), Diangelo (2018), Fraga (2009), Freire (1996), Gomes (2017), Hernandez (2005), hooks (2017), Kendi (2020); Laraia (2009), Miranda (2020), Candau (2008), Munanga (2009; 2006; 2003), Ribeiro (2019), Santos (2007; 2004), entre outros autores. As diretrizes propostas envolvem o compromisso com um ensino de Geografia implicado com o reconhecimento da participação da população negra no processo civilizatório local e global; por uma
geografia que vá na contramão da história única e que coloque em xeque o mito da democracia racial, assim como os mitos sobre o continente africano, seus povos e seus descendentes. Desejamos contribuir com outra percepção de educação voltada para o ensino da Geografia no Sistema Colégio Militar do Brasil. | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.type.degree | Mestrado Profissional | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Dissertação de Mestrado Profissional em Educação - Projeto de Intervenção (MPED)
|