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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.creatorMaltez, Ana Luísa Sena-
dc.date.accessioned2024-06-04T13:09:50Z-
dc.date.available2024-06-15-
dc.date.available2024-06-04T13:09:50Z-
dc.date.issued2023-12-07-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufba.br/handle/ri/39399-
dc.description.abstractThis work aims to relate the proposals made by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) for Brazilian education with the National Competence Matrix for the school director, created during the political scenario of fragility. Based on documentary research and literature review, we sought to understand how this proposal is based on the discourse of teaching pedagogy skills conveyed in the discourse promoted by the OECD and other bodies International. Taking inspiration from historical-dialectical materialism, the theoretical framework adopted came from studies by Botelho and Silva (2022), Matos and Carvalho (2023), Braga, Silva and Duarte (2023) and Pereira (2016). The materials analyzed were documents produced by the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), in particular the documents: School Leadership for Learning Insights from TALIS 2013, Teaching Standards and Standards for School Principals: A Comparative Study, Improving School Leadership - Volume 1: Policy and Practice, and the National Competency Matrix for the school principal. You specific objectives were used. In this way, the present study is organized into three parts: the first is dedicated to talking about the influence of International Organizations on Brazilian education, highlighting how they can spread their ideals; the second has for focus on the OECD and what is disseminated in its documents that express the political conception of organization regarding school management. The third and final part is dedicated to analyzing matrix, understanding how OECD propositions are represented in the document. The research results point to contradictions in the matrix, which uses democratic precepts to promote their skills while being based on skills pedagogy.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Bahiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolítica Educacionalpt_BR
dc.subjectOrganismos Internacionaispt_BR
dc.subjectOCDEpt_BR
dc.subjectNova Gestão Públicapt_BR
dc.subjectMatriz Nacional Comum de Competências do Diretor Escolarpt_BR
dc.titleMatriz nacional comum de competências do diretor escolar e sua relação com as proposições da organização para cooperação e desenvolvimento econômico (OCDE).pt_BR
dc.title.alternativeCommon national matrix of school principal competencies and its relationship with the propositions of the organization for economic cooperation and development (OECD).pt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.publisher.initialsUFBApt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCiências Humanaspt_BR
dc.subject.cnpqEducaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Pereira, Rodrigo da Silva-
dc.contributor.advisor-co1Santos, Catarina Cerqueira de Freitas-
dc.creator.IDhttps://orcid.org/0000-0002-6136-7936pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1369228544296155pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem como objetivo relacionar as proposições feitas pela Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE) para a educação brasileira com a Matriz Nacional de Competências do diretor escolar, criada durante cenário político de fragilidade. Tendo como base uma pesquisa documental e revisão de literatura, buscou-se compreender de que maneira essa proposta está alicerçada no discurso da pedagogia das competências veiculado no discurso promovido pela OCDE e outros Organismos Internacionais. Tendo como inspiração o materialismo histórico-dialético, o referencial teórico adotado partiu dos estudos de Botelho e Silva (2022), Matos e Carvalho (2023), Braga, Silva e Duarte (2023) e Pereira (2016). Os materiais analisados foram os documentos produzidos pela Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE), em especial os documentos: School Leadership for Learning Insights from TALIS 2013, Teaching Standards and Standards for School Principals: A Comparative Study, Improving School Leadership - Volume 1: Policy and Practice, e a Matriz Nacional de Competências do diretor escolar. Os objetivos específicos foram usados. Dessa maneira, o presente estudo está organizado em três partes: a primeira está dedicada a falar da influência dos Organismos Internacionais na educação brasileira, ressaltando de maneira conseguem difundir seus ideais; a segunda tem por foco a OCDE e o que é difundido em seus documentos que expressam a concepção política da organização acerca da gestão escolar. A terceira e última parte, é dedicada a fazer uma análise da matriz, compreendendo de que maneira as proposições da OCDE são representadas no documento. Os resultados da pesquisa apontam para contradições da matriz, que utiliza de preceitos democráticos para a promoção das suas competências enquanto se alicerça na pedagogia das competências.pt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.type.degreeLicenciaturapt_BR
dc.publisher.coursePEDAGOGIApt_BR
Aparece en las colecciones: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Pedagogia (FACED)

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