Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/38316
metadata.dc.type: Dissertação
Title: DRAMATURGIA ENCRUZILHADA: UM ESTUDO SOBRE A RELAÇÃO CENA-CIDADE A PARTIR DA CRIAÇÃO DRAMATÚRGICA DO ESPETÁCULO RUÍNA DE ANJOS
Other Titles: Crossroads Dramaturgy: a study on the correlation between scene and city from dramaturgical creation for the piece Ruína de Anjos
metadata.dc.creator: Sena Junior, Luiz Antonio Pereira de
metadata.dc.contributor.advisor1: Sanches, João Alberto Lima
metadata.dc.contributor.referee1: Carvalho, Francis Wilker de
metadata.dc.contributor.referee2: Brito, Marcelo Sousa
metadata.dc.contributor.referee3: Sanches, João Alberto Lima
metadata.dc.description.resumo: Esta dissertação apresenta um estudo sobre a relação entre cena e cidade a partir de uma reflexão sobre o processo de criação dramatúrgica do espetáculo Ruína de Anjos, do grupo baiano A Outra Companhia de Teatro e a experiência de sua circulação nacional pelo projeto Palco Giratório, do SESC, em 2017. Considerando a cidade como dramaturgia, a obra teatral como um documento e os teatros que articulam o real como experiência, sua construção teórica erguese, especialmente, no diálogo com artistas-pesquisadores envolvidos em práticas cênicas que se dão na rua. A partir da noção de dramaturgia expandida, propõe-se uma Dramaturgia Encruzilhada, que negocia camadas, media elementos da cena e da cidade, dialoga com espaços e tempos, articulando-se na fronteira das linguagens, mobilizando saberes, acentuando conflitos e configurando-se como um documento, ainda que efêmero e inacabado, resultado de uma experiência singular que envolve artistas e públicos.
Abstract: This dissertation presents a study on the correlation between scene and city based on a reflection over the process of dramaturgical creation of the piece Ruína de Anjos, by the theatre group from Bahia, Brazil, A Outra Theatre Company and the experience of its national circulation with the Palco Giratório project, from the SESC organization, in 2017. Considering the city as dramaturgy, the theatrical performance as a document and the forms of theatre that articulate the real as an experience, its construction is based especially on the dialogue with artistresearchers involved in performing practices that happen on the streets. From the concept of expanded dramaturgy, we propose the concept of Crossroads Dramaturgy, which manages segments, mediates elements of the scene and the city, engages in dialogues with spaces and times, articulating itself on the border of languages, mobilizing different forms of knowledge, emphasising conflicts and configuring itself as a document, although ephemeral and unfinished, culminated from a unique experience that involves artists and audiences.
Keywords: Dramaturgia encruzilhada
Cena e cidade
Teatro de Grupo
Teatros do Real
A Outra Companhia de Teatro
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO::DRAMATURGIA
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Bahia
metadata.dc.publisher.initials: UFBA
metadata.dc.publisher.department: Escola de Teatro
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas (PPGAC)
metadata.dc.rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/38316
Issue Date: 14-Jul-2022
Appears in Collections:Dissertação (PPGAC)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO - Luiz Antonio Pereira de Sena Junior - final completa.pdf3,57 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons