| Campo DC | Valor | Lengua/Idioma |
| dc.creator | Eliseu, Vivian da Cunha Santos da Silva | - |
| dc.date.accessioned | 2025-06-06T17:30:10Z | - |
| dc.date.available | 2025-06-06T17:30:10Z | - |
| dc.date.issued | 2024-06-18 | - |
| dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/42263 | - |
| dc.description.abstract | This research aims to understand how Dancehall dance strengthens the affirmation of identities
for black women and the sense of belonging in a community. By means of the presentation and
analysis of the author’s own experiences and those of four women who make up this writingdance, this research reflects on the construction and elaboration of their subjectivities, practices,
and identities through this cultural manifestation. In this way, we explore the Dancehall culture,
its history, and how this cultural movement is articulated in Jamaica and Brazil, touching the
main references and women in the culture. As a methodology, we propose the “escrevivência”,
coined by the writer Conceição Evaristo, in articulation with the researcher’s own materials,
the interviewees’ accounts and the theoretical basis. “escrevivência” allows the researcher to
perceive their experiences, which traverse the collectivity, giving new meaning to narratives as
a way to echo our stories and shifting the place of invisibility imposed on Black bodies and
cultures in the diaspora. | pt_BR |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
| dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
| dc.subject | Dancehall | pt_BR |
| dc.subject | Corpo | pt_BR |
| dc.subject | Escrevivência | pt_BR |
| dc.subject | Identidades | pt_BR |
| dc.subject | Cultura - Jamaica | pt_BR |
| dc.subject | Cultura - Brasil | pt_BR |
| dc.subject | Brasil - Civilização - Influências africanas | pt_BR |
| dc.subject | Negras - Identidade social | pt_BR |
| dc.subject | Negras - Identidade racial | pt_BR |
| dc.subject | Dancehall - Cultura popular | pt_BR |
| dc.subject | Danças afro-brasileiras | pt_BR |
| dc.subject.other | Dancehall | pt_BR |
| dc.subject.other | Body | pt_BR |
| dc.subject.other | Escrevivência | pt_BR |
| dc.subject.other | Identities | pt_BR |
| dc.title | Dancehall: corpo, memória e construção de identidades | pt_BR |
| dc.title.alternative | Dancehall: body, memory and construction of identities | pt_BR |
| dc.type | Dissertação | pt_BR |
| dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Dança (PPGDANCA) | pt_BR |
| dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | DANÇA | pt_BR |
| dc.contributor.advisor1 | Paixão, Maria de Lurdes Barros da | - |
| dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9777025781364323 | pt_BR |
| dc.contributor.referee1 | Paixão, Maria de Lurdes Barros da | - |
| dc.contributor.referee2 | Ferraz, Fernando Marques Camargo | - |
| dc.contributor.referee3 | Silva, Cibele Verrangia Correa da | - |
| dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5836841154606487 | pt_BR |
| dc.description.resumo | Esta pesquisa tem por objetivo compreender como a dança Dancehall fortalece a afirmação de
identidades para mulheres negras e o sentimento de pertencimento em comunidade. Estabelece,
pela apresentação e análise das próprias vivências da autora e de quatro mulheres que compõem
esta escrita-dança, uma reflexão sobre a construção e elaboração de suas subjetividades, práticas
e identidades por meio dessa manifestação cultural. Dessa maneira, abordamos a cultura
Dancehall, sua historicidade, e como se articula esse movimento cultural na Jamaica e no
Brasil, perpassando pelas principais referências e as mulheres nessa cultura. Como
metodologia, propomos a escrevivência, de autoria da escritora Conceição Evaristo (1995), em
articulação com os materiais da própria pesquisadora, dos relatos das entrevistadas e a base
teórica. A escrevivência permite a percepção do pesquisador sobre suas experiências, que
perpassam pela coletividade, dando um novo sentido às narrativas como uma maneira de ecoar
nossas histórias e deslocando o lugar de invisibilidade imposto às culturas e aos corpos negros
em diáspora. | pt_BR |
| dc.publisher.department | Escola de Dança | pt_BR |
| dc.type.degree | Mestrado Acadêmico | pt_BR |
| Aparece en las colecciones: | Dissertação (PPGDANCA)
|