Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Santos, Vitor Luís Marques dos | - |
dc.date.accessioned | 2023-12-11T19:38:01Z | - |
dc.date.available | 2023-12-11T19:38:01Z | - |
dc.date.issued | 2019-12-10 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/38634 | - |
dc.description.abstract | The aim of this paper is to discuss the first perceptions about the teaching practice of the History of Law curriculum component, under the Law degree at the Federal University of Bahia, from the perspective obtained with the exercise of the student activity entitled academic monitoring, whose objective is The main goal is to promote the integration in the student-teacher relationship with university teaching, research and extension activities. Therefore, it is necessary to contextualize the critical debate on hegemonic curricular practices around contemporary legal education and the processes of dispute for the affirmation of the autonomy / relevance of legal historiography for student education. However, we point out the need to use theoretical-methodological-symbolic-epistemological contributions to construct a Jushistoric narrative that rejects positivist, anachronistic, ethnocentric, racist and epistemicidal values, where the relationship between law, history and diversity can be integrated. the new block of law schools. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.rights | CC0 1.0 Universal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ | * |
dc.subject | Educação Jurídica | pt_BR |
dc.subject | Ensino de História do Direito | pt_BR |
dc.subject | Práticas Curriculares | pt_BR |
dc.subject | Epistemologia jurídica | pt_BR |
dc.subject.other | Legal Education | pt_BR |
dc.subject.other | History of Law Teaching | pt_BR |
dc.subject.other | Curriculum Practices | pt_BR |
dc.subject.other | Legal epistemology | pt_BR |
dc.title | Rasurando as narrativas oficiais: uma crítica à teoria historiografica do direito a partir da presença de estudantes negros na Faculdade Livre de Direito da Bahia no pós abolição | pt_BR |
dc.title.alternative | Scratching the official narratives: A critique of the Historiographical Theory of Law from the presence of black students at the Free Law School of Bahia in the post-abolition. | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Araújo, Maurício Azevedo de | - |
dc.contributor.referee1 | Araújo, Maurício Azevedo de | - |
dc.contributor.referee2 | Vida, Samuel Santana | - |
dc.contributor.referee3 | Sá, Gabriela Barretto de | - |
dc.description.resumo | O trabalho tem como escopo discutir as primeiras percepções acerca da prática de ensino do
componente curricular História do Direito, no âmbito da graduação em Direito da Universidade
Federal da Bahia, a partir do olhar obtido com o exercício da atividade discente intitulada
monitoria acadêmica, cujo objetivo central é promover a integração na relação estudantedocente às atividades universitárias de ensino, pesquisa e extensão. Para tanto, aqui, faz-se
mister contextualizar o debate crítico sobre as práticas curriculares hegemônicas em torno da
educação jurídica contemporânea e os processos de disputa pela afirmação da
autonomia/relevância da historiografia jurídica para a formação discente. Aponta-se, entretanto,
a necessidade de emprego de aportes teórico-metodológicos-simbólicos-epistemológicos para
construção de uma narrativa jushistórica que rechace os valores positivistas, anacrônicos,
etnocêntricos, racistas e epistemicidas, onde a relação entre direito, história e diversidade possa
integrar a nova quadra das faculdades de direito. | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Direito | pt_BR |
dc.type.degree | Bacharelado | pt_BR |
dc.publisher.course | DIREITO | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Direito (Faculdade de Direito)
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