Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/35334
metadata.dc.type: Outros
Title: A formação do docente universitário nos Programas de Pós-Graduação em Ciência da Informação – PPGCI
metadata.dc.creator: Guimarães, Fernanda Xavier
metadata.dc.description.resumo: Esta live faz parte do projeto Registros de Informação: diálogos entre a Biblioteconomia, Arquivologia e Ciência da Informação (CI); coordenado pela Superintendente do Sistema Universitário de Bibliotecas (SIBI /UFBA), professora Ivana Borges Lins, em parceria com o Instituto de Ciência da Informação (ICI) /UFBA. Live mediada pela Profª Drª Maria Isabel Barreira (ICI/UFBA). Durante a apresentação, Drª Fernanda Xavier Guimarães (bibliotecária do SIBI/UFBA) destacou pontos de sua pesquisa para compor a tese de doutorado. O problema questiona como os cursos de pós-graduação stricto sensu dos Programas de Pós-graduação em Ciência da Informação (CI) brasileiros têm formado docentes para educação superior. Foram analisados programas pertencentes a universidades localizados nas 5 regiões do Brasil e do Instituto Brasileiro de Informação em ciência e Tecnologia (IBCT), a análise realizada seguiu critérios preestabelecidos. Fernanda Xavier Guimarães finalizou sua fala expondo alguns resultados e considerações decorrentes da pesquisa, como: a necessidade de reformulação na estrutura curricular dos cursos, conteúdos ineficientes para formação do docente, ausência de formação pedagógica dentre outros.
Abstract: This live is part of the Information Records project: dialogues between Librarianship, Archival Science and Information Science (CI); coordinated by the Superintendent of the University Library System (SIBI/UFBA), Professor Ivana Borges Lins, in partnership with the Information Science Institute (ICI)/UFBA. Live mediated by Prof Dr Maria Isabel Barreira (ICI / UFBA). During the presentation, Dr. Fernanda Xavier Guimarães (librarian at SIBI/UFBA) highlighted points of her research to compose her doctoral thesis. The problem questions how the stricto sensu postgraduate courses of the Postgraduate Programs in Information Science (IC) have trained professors for higher education. Programs belonging to universities located in the 5 regions of Brazil and the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBCT) were analyzed. The analysis followed pre-established criteria. Fernanda Xavier Guimarães ended her speech by exposing some results and considerations arising from the research, such as: the need to reformulate the curricular structure of the courses, inefficient content for teacher training, lack of pedagogical training, among others.
Keywords: Docente universitário - formação
Universidades e faculdades - pós-graduação
Universidades e faculdades – corpo docente
Professores universitários
Ciência da Informação
University teacher - training
Universities and faculties - graduate
Universities and faculties – teaching staff
University teachers
Information Science
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Bahia
metadata.dc.publisher.initials: UFBA
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/35334
Issue Date: 29-Jul-2020
Appears in Collections:Vídeos (SIBI)

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.