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dc.creatorConceição, Kleriston Felipe Pinto Da-
dc.date.accessioned2022-05-09T20:41:02Z-
dc.date.available2022-05-09T20:41:02Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufba.br/handle/ri/35180-
dc.description.abstractThe present monograph, of qualitative nature and exploratory nature, had as theme of Environmental Education. This area of ​​knowledge that encompasses dimensions of social, political, economic, cultural and ethical order in a complex relationship whose experiences, skills, competences, knowledge and methodologies need to make part of the teaching reality, it is the core of all research. The concept of education environment is very broad, it also encompasses social and power relations, stories of life, ideologies, curriculum concepts and, due to its complexity and breadth, it was preferred to analyze, primarily, the formation of the pedagogue considering the contemporary trends in EE and their contributions to this process. For such the objective of the investigation was to analyze the importance of the implementation of Education Environmental as a mandatory curricular component of the Degree in Pedagogy of the Faculty of Education of UFBA, with regard to training qualified Pedagogue for his role as an environmental educator who have the knowledge and methodologies necessary for their pedagogical praxis to in order to promote awareness of environmental preservation in society. You research procedures were readings, records and analysis of books, texts, articles, dissertations and theses that discuss this theme. For this task: Gadotti (2000; 2008); Reigota (1995; 2001; 2009); Cassino (2000); Freire (1998; 2000); Guimarães (1994; 2005); Carvalho (1998; 2001), Luzzi (2014); Pelicioni; Philippi Jr (2014) among others, theoretically guided this research. It was understood as an instrument of analysis the dialectical perspective and the paradigm (Gil, 2014) leading to results whose conclusions provoke in the reader a intense reflection on the challenges and possibilities for teacher training in Environmental Education.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Bahiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação ambientalpt_BR
dc.subjectDesenvolvimento Sustentávelpt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectEducador ambientalpt_BR
dc.subjectConsciência ambientalpt_BR
dc.titleA educação ambiental na licenciatura em pedagogia da UFBA: uma questão de (re)estrutuação curricular?pt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.publisher.initialsUFBApt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.contributor.advisor1Almeida, Rosiléia Oliveira de-
dc.contributor.referee1Almeida, Rosiléia Oliveira de-
dc.contributor.referee2Silva, João Rodrigo Santos da-
dc.contributor.referee3Sá, Maria Roseli Gomes de Brito-
dc.description.resumoA presente monografia, de natureza qualitativa e cunho exploratório, teve como tema a Educação Ambiental. Esta área do conhecimento que engloba dimensões da ordem social, política, econômica, cultural e ética numa complexa relação cujas experiências, habilidades, competências, saberes e metodologias precisam fazer parte da realidade docente, é o cerne de toda a pesquisa. O conceito de educação ambiental é muito amplo, abrange também relações sociais e de poder, histórias de vida, ideologias, concepções de currículo e, devido à sua complexidade e amplitude, preferiu-se analisar, primordialmente, a formação do pedagogo considerando as vertentes contemporâneas em EA e suas contribuições para esse processo. Para tal o objetivo da investigação foi analisar a importância da implementação da Educação Ambiental como componente curricular obrigatório do curso de Licenciatura em Pedagogia da Faculdade de Educação da UFBA, no que se refere à formação qualificada do Pedagogo para a sua atuação como educador ambiental que disponha de conhecimentos e metodologias necessárias a sua práxis pedagógica a fim de promover na sociedade a conscientização para a preservação ambiental. Os procedimentos de pesquisa foram leituras, fichamentos e análises de livros, textos, artigos, dissertações e teses que discutem a referida temática. Para tal empreitada: Gadotti (2000; 2008); Reigota (1995; 2001; 2009); Cascino (2000); Freire (1998; 2000); Guimarães (1994; 2005); Carvalho (1998; 2001), Luzzi (2014); Pelicioni; Philippi Jr (2014) dentre outros, nortearam teoricamente essa pesquisa. Compreendeu-se como instrumento de análise a perspectiva dialética e o paradigma crítico (Gil, 2014) levando a resultados cujas conclusões provocam no leitor uma intensa reflexão a respeito dos desafios e possibilidades para a formação docente em Educação Ambiental.pt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
Aparece nas coleções:Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Pedagogia (FACED)

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