| Campo DC | Valor | Idioma |
| dc.creator | Araújo, Sabrina Martins de | - |
| dc.creator | Andrade, Cláudia Sá Malbouisson | - |
| dc.creator | Souza, Wallace Patrick Santos de Farias | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-04T12:47:41Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-04T12:47:41Z | - |
| dc.date.issued | 2023 | - |
| dc.identifier.issn | 2176-5456 | pt_BR |
| dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/43386 | - |
| dc.description.abstract | In general, the literature indicates a negative relationship between living in nonnuclear families (without both biological parents) and child outcomes. The aim of this study is to verify whether the single-parent family structure impacts the socio-emotional skills of students in elementary school. The data used were collected through the application of the SENNA instrument to students from the 5th to the 9th grade of the Sobral-CE municipality, in the Northeast of Brazil, in 2018. The average effect of the treatment was estimated using as methods propensity score matching and balancing by entropy. The results show that
living in a single-parent family negatively impacts students' self-management. This may be related to the reduced availability of resources and time for these families to invest in monitoring and interacting with their children, affecting the development of selfmanagement competencies, such as organization, focus and responsibility in the school context. | pt_BR |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Universidade Federal do Rio Grande do Sul | pt_BR |
| dc.relation | 42 | pt_BR |
| dc.relation.ispartof | Análise Econômica | pt_BR |
| dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
| dc.subject | Estrutura familiar | pt_BR |
| dc.subject | Habilidades socioemocionais | pt_BR |
| dc.subject | Economia da educação | pt_BR |
| dc.subject | Ensino fundamental - Ceará | pt_BR |
| dc.subject | Desempenho escolar | pt_BR |
| dc.subject.other | Family structure | pt_BR |
| dc.subject.other | Socio-emotional skills | pt_BR |
| dc.subject.other | Elementary education - Ceará | pt_BR |
| dc.subject.other | Education economics | pt_BR |
| dc.subject.other | School performance | pt_BR |
| dc.title | Efeitos da estrutura familiar sobre as habilidades socioemocionais dos estudantes no ensino fundamental | pt_BR |
| dc.title.alternative | Effects of family structure on the socio-emotional skills of students in elementary schoolts | pt_BR |
| dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
| dc.publisher.initials | UFRGS | pt_BR |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA | pt_BR |
| dc.citation.issue | 88 | pt_BR |
| dc.citation.spage | 1 | pt_BR |
| dc.citation.epage | 37 | pt_BR |
| dc.identifier.doi | 10.22456/2176-5456.123838 | pt_BR |
| dc.description.resumo | De modo geral, a literatura indica uma relação negativa entre viver em famílias não nucleares (sem ambos os pais biológicos) e os resultados infantis. O objetivo deste estudo é verificar se a estrutura familiar monoparental impacta as habilidades socioemocionais dos estudantes no ensino fundamental. Os dados utilizados foram coletados por meio da aplicação do instrumento SENNA a alunos do 5º ao 9º ano do
município de Sobral-CE, no Nordeste brasileiro, em 2018. Estimou-se o efeito médio do tratamento a partir dos métodos propensity score matching e balanceamento por entropia. Os resultados apontam que viver em uma família monoparental impacta negativamente a autogestão dos alunos. Isto pode estar relacionado à menor disponibilidade de recursos e de tempo destas famílias para investir no monitoramento e interação com os filhos, afetando o desenvolvimento de competências da autogestão, tais como organização, foco e responsabilidade no contexto escolar. | pt_BR |
| Aparece nas coleções: | Artigo Publicado em Periódico (FCE)
|