Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/38512
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPereira, Helitânia dos Santos-
dc.date.accessioned2023-11-20T17:54:17Z-
dc.date.available2023-11-20T17:54:17Z-
dc.date.issued2023-03-15-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufba.br/handle/ri/38512-
dc.description.abstractThe objective of this work is to discuss the presence of literature in high school, assuming literary literacy as a teaching paradigm capable of promoting the formation of critical and creative readers, in addition to promoting, as a result of literary fruition, the humanization of subjects. This theoretical perspective is opposed to traditional literature teaching paradigms that prioritize peripheral aspects of the text, instead of reading the text itself, a practice that mischaracterizes literature and endangers its existence. This is a documentary and bibliographical research, of an interpretative nature, which has as its corpus the BNCC of Languages of Secondary Education, in addition to four collections of textbooks from the PNLD 2018. They are: “Vivá Língua Portuguesa” (VLP) collection, “ Being a Protagonist” (SP), “New Words” (NP) and “Language and Interaction” (LI). At BNCC, we seek to identify its potential to guide curricula towards a teaching-learning of literature capable of forming critical and creative readers. In textbooks, we analyzed the place that literature occupies, the repertoire of texts available for reading and the ways of reading proposed by the activities. The data reveal, on the part of the BNCC, a lightened, non-specific treatment and with gaps regarding the teaching of literature. As for textbooks, advances were noted in relation to previous research regarding the place of literature and the composition of the repertoire. As for the proposed reading modes, there is a strong tendency to guide reading through the text, to the detriment of context and intertext readings, which we understand to be a remnant of the grammaticalist tradition in mother tongue teaching. Among the main theoretical references with which we dialogue in this research are Paulino and Cosson, 2009; Cosson 2014a, 2014b, 2020, 2021; Morin, 2003; Candido, 2011, 2012; Gallian, 2017; Barthes, 1979; Milk, 1983; Bordini and Aguiar, 1993; Colomer, 2007; Champagne, 2009; Todorov, 2009; Zilberman, 2009; Lajolo, 2009; Dalvi et al, 2017.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIApt_BR
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.subjectLiteratura (Ensino médio) - Estudo e ensinopt_BR
dc.subjectLíngua portuguesa - Estudo e ensinopt_BR
dc.subjectBase Nacional Comum Curricularpt_BR
dc.subjectLingua portuguesa - Livro didáticopt_BR
dc.subjectLetramentopt_BR
dc.subject.otherTeaching literaturept_BR
dc.subject.otherMiddle schoolpt_BR
dc.subject.otherBNCCpt_BR
dc.subject.otherPortuguese language textbookpt_BR
dc.subject.otherLiterary literacypt_BR
dc.title"Trouxeste a chave?" Letramento literário no ensino médio: uma análise da BNCC e de livros didáticos do PNLD 2018.pt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.publisher.programPós-Graduação em Literatura e Cultura (PPGLITCULT) pt_BR
dc.publisher.initialsUFBApt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESpt_BR
dc.contributor.advisor1Silva, Simone Bueno Borges da-
dc.contributor.referee1Silva, Simone Bueno Borges da-
dc.contributor.referee2Muniz, Márcio Ricardo Coelho-
dc.contributor.referee3Santos, Mônica Menezes-
dc.contributor.referee4El Fahl, Alana de Oliveira Freitas-
dc.contributor.referee5Borges, Carla Luzia Carneiro-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6086250706511009pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem por objetivo discutir a presença da literatura no ensino médio assumindo o letramento literário como paradigma de ensino capaz de promover a formação de leitores críticos e criativos, além de promover, como desdobramento da fruição literária, a humanização dos sujeitos. Essa perspectiva teórica se contrapõe a paradigmas tradicionais de ensino de literatura que priorizam aspectos periféricos ao texto, ao invés da leitura do texto em si, prática essa que descaracteriza a literatura e põe em perigo a sua existência. Trata-se de pesquisa documental e bibliográfica, de cunho interpretativista, que tem como corpus a BNCC de Linguagens do Ensino Médio, além de quatro coleções de livros didáticos do PNLD 2018. São elas: coleção “Vivá Língua Portuguesa” (VLP), “Ser Protagonista” (SP), “Novas Palavras” (NP) e “Linguagem e Interação” (LI). Na BNCC, procuramos identificar o seu potencial de orientar currículos para um ensino-aprendizagem de literatura capaz de formar leitores críticos e criativos. Nos livros didáticos, analisamos o lugar que a literatura ocupa, o repertório de textos disponibilizados para leitura e os modos de ler propostos pelas atividades. Os dados revelam, por parte da BNCC, um tratamento aligeirado, inespecífico e com lacunas acerca do ensino de literatura. Quanto aos livros didáticos, foram percebidos avanços com relação a pesquisas anteriores no que concerne ao lugar da literatura e à composição do repertório. Quanto aos modos de leitura propostos, há uma tendência acentuada em direcionar a leitura pela via do texto, em detrimento das leituras do contexto e do intertexto, o que entendemos ser resquício da tradição gramaticista no ensino de língua materna. Dentre os principais referenciais teóricos com os quais dialogamos nesta pesquisa estão Paulino e Cosson, 2009; Cosson 2014a, 2014b, 2020, 2021; Morin, 2003; Cândido, 2011, 2012; Gallian, 2017; Barthes, 1979; Leite, 1983; Bordini e Aguiar, 1993; Colomer, 2007; Champagnon, 2009; Todorov, 2009; Zilberman, 2009; Lajolo, 2009; Dalvi et al, 2017.pt_BR
dc.publisher.departmentInstituto de Letraspt_BR
dc.type.degreeDoutoradopt_BR
Appears in Collections:Tese (PPGLINC)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESE_HELITANIA_COMPLETA_COM_FICHA_CATALOGRFICA (1).pdf17,77 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons