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dc.creatorBoldrim, Marcos Hortolani-
dc.date.accessioned2023-10-31T14:51:30Z-
dc.date.available2023-10-31T14:51:30Z-
dc.date.issued2023-09-28-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufba.br/handle/ri/38306-
dc.description.abstractThis intervention project deals with the use of the Soil Mechanics and Building Materials Laboratory at the Federal Institute of Espírito Santo, Nova Venécia campus, aiming to promote interdisciplinary teaching of scientific concepts in the Buildings Technician course integrated with high school. The work aimed to investigate the possibility of improving curricular integration among physical and mathematical concepts in laboratory practices through the collaborative construction of didactic interventions involving Physics, Mathematics, and Soil Mechanics teachers. The applied research used a qualitative approach based on a collaborative perspective. The work held its theoretical foundations on learning and school interest as concepts based on Krasilchik, Pozo, Crespo, and Nóvoa. It also had the contributions on teaching physical and mathematical concepts from Moreira, Bezerra, and Mega, as well as theoretical support from Lopes and Fazenda regarding curriculum and interdisciplinary concepts. As an interventional research, the work presented results and reflections arising from the collaborative research process, indicating a proposal for curricular integration among the subjects of Physics, Mathematics, and Soil Mechanics. As a result of the collaborative planning, didactic sequences were developed to compose the Educational Curricular Material as the product of this research-intervention work.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Bahiapt_BR
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectInterdisciplinaridadept_BR
dc.subjectIntegração curricularpt_BR
dc.subjectSequência didáticapt_BR
dc.subjectMaterial Curricular Educativopt_BR
dc.subject.otherTeachingpt_BR
dc.subject.otherInterdisciplinaritypt_BR
dc.subject.otherCurriculum integrationpt_BR
dc.subject.otherDidactic sequencept_BR
dc.subject.otherEducational Curriculum Materialpt_BR
dc.titleUso do laboratório de mecânica dos solos e materiais de construção na promoção da interdisciplinaridade no ensino de conceitos científicospt_BR
dc.title.alternativeSoil mechanics and construction materials laboratory use to promote interdisciplinarity in the teaching of scientific conceptspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado Profissional em Educação: Currículo, Linguagens e Inovações Pedagógicas(MPED) pt_BR
dc.publisher.initialsUFBApt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.contributor.advisor1Almeida, Rosiléia Oliveira de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8537424533648716pt_BR
dc.contributor.referee1Almeida, Rosiléia Oliveira de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8537424533648716pt_BR
dc.contributor.referee2Cesana, Andressa-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/9217101684156531pt_BR
dc.contributor.referee3Vieira, Fábio Pessoa-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/8433209181393882pt_BR
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/7298809572850899pt_BR
dc.description.resumoEste projeto de intervenção trata do uso do Laboratório de Mecânica dos Solos e Materiais de Construção do Instituto Federal do Espírito Santo campus Nova Venécia na promoção da interdisciplinaridade no ensino de conceitos científicos no curso técnico em Edificações integrado ao ensino médio. O trabalho teve como objetivo investigar a possibilidade da promoção de uma maior articulação entre os conceitos físicos e matemáticos nas práticas laboratoriais por meio da construção colaborativa de intervenções didáticas envolvendo os professores de Física, Matemática e de Mecânica dos Solos. A pesquisa utilizou-se de uma abordagem de caráter qualitativa e aplicada em uma perspectiva colaborativa. O trabalho buscou embasamento teórico sobre a aprendizagem e o interesse escolar em Krasilchik, Pozo e Crespo e Nóvoa, contribuições de Moreira, Bezerra e Mega sobre o ensino de conceitos físicos e matemáticos, além de buscar sustentação teórica em Lopes e Fazenda quanto aos conceitos de currículo e interdisciplinaridade. Por tratar-se de uma pesquisa de cunho interventivo, o trabalho apresentou como resultados e reflexões oriundos do processo de pesquisa uma forma de planejamento colaborativo e participativo apontando para uma proposta de integração curricular entre as disciplinas de Física, Matemática e Mecânica dos Solos. Como fruto desse planejamento, foram elaboradas sequências didáticas para compor o Material Curricular Educativo como produto do trabalho de pesquisa-interventiva.pt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
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dc.type.degreeMestrado Profissionalpt_BR
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