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dc.creatorMogilka, Maurício-
dc.date.accessioned2023-08-03T08:57:05Z-
dc.date.available2023-08-03T08:57:05Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.issn2358-4319pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufba.br/handle/ri/37471-
dc.description.abstractIn the second half of 2022, practically the entire progressive field and a significant part of Brazilian society wanted the end of the Bolsonaro government. This is understandable: this is a government that plundered Brazilian citizenship. However, we cannot forget that the end of the Bolsonaro government will probably not be the end of Bolsonarism, this new version of Brazilian fascism. For Bolsonarism is rooted in various sectors of the state and Brazilian society, in addition to the federal government. This article analyzes this context, and based on it, intends to show that the paradigm of social intervention called Popular Education is one of the adequate and powerful approaches to strengthen the collective work of deconstructing fascism and rebuilding our fragile democracy. The methodological option used in the production of the article was a reflective-existential proposal, that is, a rigorous reflection on the author's experience with social intervention. Keywords: fascism; bolsonarism; popular education; democracypt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Educação e Emancipaçãopt_BR
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.subjectFascismopt_BR
dc.subjectBolsonarismopt_BR
dc.subject.otherFascismpt_BR
dc.subject.otherBolsonarismpt_BR
dc.titleContribuições da Educação popular para o trabalho de desconstrução do bolsonarismo no Brasilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCiências humanaspt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage14pt_BR
dc.citation.epage32pt_BR
dc.description.resumoNo segundo semestre de 2022 praticamente todo o campo progressista e parte expressiva da sociedade brasileira desejavam o fim do governo Bolsonaro. Isto é compreensível: trata-se de um governo que espoliou a cidadania brasileira. Contudo, não podemos esquecer que o fim do governo Bolsonaro provavelmente não será o fim do bolsonarismo, esta nova versão do fascismo brasileiro. Pois o bolsonarismo está enraizado em vários setores do estado e da sociedade brasileira, além do governo federal. Este artigo analisa este contexto, e partindo dele, pretende mostrar que o paradigma de intervenção social denominada Educação popular é uma das adequadas e potentes abordagens para fortalecer o trabalho coletivo de desconstrução do fascismo e de reconstrução da nossa frágil democracia. A opção metodológica utilizada na produção do artigo foi uma proposta reflexivo-existencial, ou seja, uma reflexão rigorosa sobre a experiência do autor com a intervenção social. Palavras-chave: fascismo; bolsonarismo; educação popular; democracia.pt_BR
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