Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/31738
metadata.dc.type: Dissertação
Title: Coordenação Pedagógica em Música no NEOJIBA: percurso formativo no Mestrado Profissional
Authors: Cunha, Obadias de Oliveira
metadata.dc.creator: Cunha, Obadias de Oliveira
Abstract: RESUMO Este trabalho é composto por duas partes. A primeira é uma compilação de textos elaborados como produtos de componentes curriculares cursados durante o Mestrado Profissional em Música nos anos de 2013-2014. A segunda é composta por um produto específico, definido como um documento orientador, para a atuação de coordenadores pedagógicos no NEOJIBA. Na primeira parte, o primeiro texto é um memorial acadêmico e profissional intitulado “Meu Percurso em Educação Musical & Fantasia Op. 80 de Beethoven”, que traça um panorama sobre a minha trajetória no campo da educação musical, contextualizada com aspectos históricos da educação musical. O segundo texto, descreve a experiência de implementação de um Núcleo do NEOJIBA, abordando aspectos das ações da coordenação pedagógica nas dimensões administrativa, pedagógica e musical. O terceiro texto discorre sobre alguns marcos conceituais que orientam as práticas pedagógicas do NEOJIBA. Na segunda parte deste trabalho, buscou-se descrever a função da Coordenação Pedagógica em Música no contexto do NEOJIBA, traçando assim as principais atribuições desta função, suas competências e habilidades de forma que sirva como instrumento de orientação na formação de futuros coordenadores pedagógicos no Programa, realçando-se a necessidade de que este profissional tenha conhecimentos nas dimensões administrativa, pedagógica e musical. Palavras Chave: Educação Musical. NEOJIBA. Coordenação Pedagógica em Música.
ABSTRACT The present work consists of two parts. The first part is a compilation of texts written as the products of curricular components attended during the Professional Master Degree Program in Music in 2013-2014 at the Federal University of Bahia (UFBA). The second part represents a specific text, defined as a guiding document for the activities of pedagogical coordinators in NEOJIBA Project. The first text of the first part represents an academic and professional memorial entitled "My Journey in Music Education & Fantasy Op. 80 of Beethoven," which provides an overview about my career in the field of music education, contextualized with historical aspects of music education in Brazil. The following text describes the experience of implementation of the filial branch of NEOJIBA, addressing the aspects of the actions of pedagogical coordination in the administrative, pedagogical and musical dimensions. The third text discusses some conceptual fundaments that guide educational practices of NEOJIBÁ. The main objective of the second part of this work, is to describe the function of the Pedagogical Coordination in Music in the context of NEOJIBA, tracing the main responsibilities of this position, its competences and abilities in order to serve as a guiding tool for the formation of future pedagogical coordinators of the program, highlighting the need for this professionals to have a proficiency in administrative, pedagogical and musical dimensions. Keywords: Music Education. NEOJIBA. Pedagogical Coordination in Music.
Keywords: Educação Musical
NEOJIBA
Coordenação Pedagógica em Música
metadata.dc.subject.cnpq: Educação Musical
metadata.dc.publisher.country: Brasil
metadata.dc.publisher.initials: EMUS/UFBA
metadata.dc.publisher.program: PPGPROM
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/31738
Issue Date: 3-Apr-2020
Appears in Collections:Dissertação (PPGPROM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabalho_Final_ Mestrado_Obadias_Cunha.pdf3,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.