Skip navigation
Universidade Federal da Bahia |
Repositório Institucional da UFBA
Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/43128
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAndrade, Cláudia Sá Malbouisson-
dc.creatorTiryak, Gisele Ferreira-
dc.creatorFerreira, Verônica-
dc.creatorMendes, Vinícius de Araújo-
dc.date.accessioned2025-10-03T17:03:03Z-
dc.date.available2025-10-03T17:03:03Z-
dc.date.issued2017-02-
dc.identifier.issn2177-1855pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufba.br/handle/ri/43128-
dc.description.abstractGiven the context of higher education expansion, this article specifically questions whether public higher education should be free. Free education refers to the non-payment of tuition or fees, given that both financing and the public provision of goods and services are funded by society as a whole through direct and indirect taxes. Three aspects should be considered when financing higher education: the relationship between economic and social returns; the distribution of students by income level; and the proportion of higher education spending relative to early childhood education.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherInstituto de Pesquisa Econômica Aplicadapt_BR
dc.relation0pt_BR
dc.relation.ispartofRadar: Tecnologia, Produção e Comércio Exteriorpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação superior públicapt_BR
dc.subjectGratuidadept_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectFinanciamento públicopt_BR
dc.subjectGastos em educaçãopt_BR
dc.subjectRetorno socioeconômicopt_BR
dc.subjectEconomia da educaçãopt_BR
dc.subject.otherPublic higher educationpt_BR
dc.subject.otherFreept_BR
dc.subject.otherEarly childhood educationpt_BR
dc.subject.otherPublic financingpt_BR
dc.subject.otherSpending on educationpt_BR
dc.subject.otherSocioeconomic returnpt_BR
dc.subject.otherEducation economicspt_BR
dc.titleO ensino superior público deve ser gratuito? Algumas considerações preliminarespt_BR
dc.title.alternativeShould public higher education be free? Some preliminary considerationspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.publisher.initialsIPEApt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIApt_BR
dc.citation.issue49pt_BR
dc.citation.spage21pt_BR
dc.citation.epage25pt_BR
dc.description.resumoDiante do contexto de expansão do ensino superior, neste artigo questiona-se, particularmente, se o ensino superior público deve ou não ser gratuito. Por gratuidade, entende-se o não pagamento de mensalidades ou taxas, visto que tanto o financiamento, quanto a oferta pública de bens e serviços, são custeados por toda a sociedade na forma de impostos diretos e indiretos. Três aspectos devem ser considerados no que se refere ao financiamento do ensino superior: a relação entre os retornos econômicos e sociais; a distribuição dos estudantes por nível de renda; e a proporção de gastos com ensino superior em relação à educação infantil.pt_BR
Appears in Collections:Artigo Publicado em Periódico (FCE)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ANDRADE, Cláudia Sá Malbouisson. et al. O ensino superior público deve ser gratuito.pdf77,03 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.