| Campo DC | Valor | Idioma |
| dc.creator | Dias, Rynnard Milton Alves | - |
| dc.date.accessioned | 2025-09-17T18:25:06Z | - |
| dc.date.available | 2025-09-17T18:25:06Z | - |
| dc.date.issued | 24-07-24 | - |
| dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/42956 | - |
| dc.description.abstract | This dissertation explores the creative process behind the series Memory and
Heritage: Family Album, which uses digital collages to reframe 19th-century
photographs of Black individuals from the studios of Alberto Henschel and Marc Ferrez.
The original production of these photographers is analyzed for having crystallized
colonial strategies of typification and exotification. The collage technique is
approached through a theoretical framework that includes concepts such as
photomontage, cinematic montage, appropriation art, and the digitization of archives,
as discussed by Sayão. Critical fabulation, a methodology developed by Saidiya
Hartman, plays a central role in linking historical research with poetic creation. The
concept of the Encruzilhada and cruzo, developed by Leda Maria Martins and Luiz
Rufino, positions collage as a space of convergence and multiple meanings. Artists
such as Rosana Paulino, Yhuri Cruz, Gê Viana, Silvana Mendes, Herbert Amorim, and
Karina Nery are referenced for their work in dialogue with these themes. The final
chapters detail the creation process of the series, including the construction of
visualities inspired by everyday life and childhood memories. The dissertation presents
a synthesis of the texts included in the exhibition catalog, along with a summary of
interviews conducted with artists such as Del Nunes, Senegâmbia, Letícia Pantoja,
Astronauta de Mármore, and Moara Tupinambá, addressing topics such as the
presence of digital collage in the contemporary art circuit and the use of artificial
intelligence. | pt_BR |
| dc.description.sponsorship | FAPESB | pt_BR |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
| dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
| dc.subject | Colagem digital | pt_BR |
| dc.subject | Processos de criação | pt_BR |
| dc.subject | Fabulação crítica | pt_BR |
| dc.subject | Fotografia | pt_BR |
| dc.subject.other | Digital collage | pt_BR |
| dc.subject.other | Artistic process | pt_BR |
| dc.subject.other | Critical fabulation | pt_BR |
| dc.subject.other | Photography | pt_BR |
| dc.title | A colagem digital e a fabulação no processo artístico da série memória e herança: album de família | pt_BR |
| dc.title.alternative | Digital collage and critical fabulation in the artistic process of the series memory and heritage: family album | pt_BR |
| dc.type | Dissertação | pt_BR |
| dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAV ) | pt_BR |
| dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | Artes Visuais | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | Fotografia | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES | pt_BR |
| dc.contributor.advisor1 | Oliva, Edgard | - |
| dc.contributor.referee1 | Oliva Junior, Edgard Mesquita | - |
| dc.contributor.referee2 | Fath, Telma Cristina Damasceno Silva | - |
| dc.contributor.referee3 | Ramalho, Fabio Allan Mendes | - |
| dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3980773300010359 | pt_BR |
| dc.description.resumo | Esta dissertação investiga o processo criativo da série Memória e Herança: Álbum de
Família, que utiliza colagens digitais para ressignificar fotografias do século XIX de
pessoas negras, oriundas dos estúdios de Alberto Henschel e Marc Ferrez. A
produção original desses fotógrafos é analisada por consolidar estratégias coloniais
de tipificação e exotificação. A colagem é discutida a partir de um percurso teórico que
abrange conceitos como fotomontagem, montagem cinematográfica, arte da
apropriação e processos de digitalização de acervos, conforme proposto por Sayão.
A fabulação crítica, metodologia desenvolvida por Saidiya Hartman, é central para
articular a pesquisa histórica à criação poética. O conceito de encruzilhada e cruzo,
desenvolvido por Leda Maria Martins e Luiz Rufino, é abordado com o intuito de
interpretar a colagem como um espaço de convergência e multiplicidade de sentidos.
São referenciadas obras de artistas como Rosana Paulino, Yhuri Cruz, Gê Viana,
Silvana Mendes, Herbert Amorim e Karina Nery, que dialogam com a temática. Os
capítulos finais detalham o processo de criação da série, incluindo a construção de
visualidades inspiradas no cotidiano e nas memórias da infância. Apresenta-se a
síntese dos textos que compõem o catálogo da exposição, além de um panorama das
entrevistas realizadas com artistas como Del Nunes, Senegâmbia, Letícia Pantoja,
Astronauta de Mármore e Moara Tupinambá, abordando temas como a inserção da
colagem digital no circuito da arte e o uso da inteligência artificial. | pt_BR |
| dc.publisher.department | Escola de Belas Artes | pt_BR |
| dc.type.degree | Mestrado Acadêmico | pt_BR |
| Aparece nas coleções: | Dissertação (PPGAV )
|