Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Santos, Robert Marley Ferreira | - |
dc.date.accessioned | 2022-06-30T15:16:13Z | - |
dc.date.available | 2022-06-30T15:16:13Z | - |
dc.date.issued | 2022-06-15 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/35610 | - |
dc.description.abstract | The present work aims to discuss the "Quebra Bondes" movement, which took place in 1909, in Salvador, Bahia. For this, it is necessary to know how the services of tram transport in the city. Since its emergence in Bahia, in the middle of the nineteenth century, trams represented an effective means of transport and moved daily thousands of people. Until the first decade of the 20th century, they were powered by animal traction. As the decade progressed, the Companies responsible for supplying the transport put into practice the tramway electrification project. That change, however, does not cancel out the persistence of criticisms that were often in the city's newspapers. The trams, even based on electricity, continued to present serious problems that put the routine and lives of Bahian citizens at risk. The "Quebra Bondes", therefore, is part of a powerful popular movement that took shape in a conjuncture of political changes and evidenced the performance of male and female workers seeking to guarantee their rights. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.subject | Quebra Bondes | pt_BR |
dc.subject | Movimento popular | pt_BR |
dc.subject | Serviços de transportes | pt_BR |
dc.title | Serviços de transportes na cidade baixa da Bahia: o quebra-bondes e trabalhadores em cena (1900-1915) | pt_BR |
dc.title.alternative | Transport services in the lower city of Bahia: the "quebra bondes" and workers on the scene (1900-1915) | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Negro, Antonio Luigi | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8888819051963884 | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2211427056323989 | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho tem como objetivo discutir o movimento Quebra Bondes, ocorrido em
1909, em Salvador, Bahia. Para isso, é necessário conhecer como funcionavam os serviços de
transportes em bondes, na cidade. Desde o seu surgimento no território baiano, em meados do
século XIX, os bondes representavam um eficaz meio de transporte e locomovia diariamente
milhares de pessoas. Até a primeira década do século XX, eram movidos por tração animal.
Com o avançar da década, foi exigido que as Companhias responsáveis pelo fornecimento dos
transportes colocassem em prática o projeto de eletrificação das linhas de bondes. Essa
mudança, no entanto, não anula a persistência de críticas que frequentemente eram estampadas
nos periódicos da cidade. Os bondes, mesmo com base na eletricidade, seguiram apresentando
sérios problemas que colocavam em risco a rotina e a vida dos cidadãos baianos. O Quebra
Bondes, insere-se, portanto, no bojo de um potente movimento popular que ganhou forma em
uma conjuntura de mudanças políticas e evidenciou a atuação de trabalhadores e trabalhadoras
em busca da garantia de seus direitos. | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (FFCH) | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Outros (PPGH)
|