Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/34759
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSilva, Crisleane de Araújo-
dc.date.accessioned2022-02-14T13:25:21Z-
dc.date.available2022-02-14T13:25:21Z-
dc.date.issued2022-01-24-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufba.br/handle/ri/34759-
dc.description.abstractAll over the world, music education projects have been developed based on the Venezuelan model called El Sistema. In Bahia, the idea of social transformation through music of El Sistema was adapted and originated the Núcleo de Orquestras Juvenis e Infantis da Bahia - NEOJIBA. NEOJIBA is a social program dedicated, as a priority, to the musical education of youth and children in vulnerable socioeconomic conditions, with activities throughout Bahia. The music education activities in the state of Bahia include musical initiation, learning musical instruments, monitoring, and also participation in orchestras or youth and pre-juvenile choirs, which have gained international prominence. Objective: The objective of the present study is to analyze the life trajectories of young musicians in a NEOJIBA youth orchestra, understanding continuities and discontinuities in their experiences with music and with the orchestra. Method: This work is a qualitative, exploratory idiographic and interpretive study. As instruments of data collection, we used a sociodemographic questionnaire, a narrative interview, and a technique called word evocation cards, an adaptation of the drawing cards instrument, which aims at investigating border relations between aspects of a trajectory. Data analisis: The data analysis was based on semiotic cultural psychology and was carried out in a thematic way, based on the following topics: frontiers in the trajectory; bifurcation points; difficulties, and resources used. At this stage, the Trajectory Equifinality Approach (TEA) and the Trajectory Equifinality Model (TEM) were also considered, aiming at understanding the elements of continuity and bifurcation points narrated, emphasizing events located in border zones. Results and discussions: The results point to experiences of self-discovery, enchantment, ambiguities and tensions, related to experiences with music and other individual or collective aspects of each trajectory. The construction of resources, especially in frontier zones, has shown itself to be present in the reduction of ambiguities or in the conciliation of educational experiences, family demands, psychic needs, or even in the face of migration experiences.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPESpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Bahiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPsicologia culturalpt_BR
dc.subjectFronteiras psicológicaspt_BR
dc.subjectMúsicapt_BR
dc.subjectDesenvolvimento humanopt_BR
dc.subjectCultural psychologypt_BR
dc.subjectPsychological borderspt_BR
dc.subjectMusicpt_BR
dc.subjectHuman developmentpt_BR
dc.titleContinuidades e descontinuidades nas trajetórias de vida de jovens músicos de uma orquestra sinfônica na Bahiapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Psicologia (PPGPSI) pt_BR
dc.publisher.initialsUFBApt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.contributor.advisor1Marsico, Giuseppina-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7538803030498857pt_BR
dc.contributor.referee1Valério, Tatiana Alves de Melo-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8304188182210970pt_BR
dc.contributor.referee2Lordelo, Lia da Rocha-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2037940249623609pt_BR
dc.contributor.referee3Marsico, Giuseppina-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2061381730855883pt_BR
dc.description.resumoPor todo o mundo, projetos de educação musical têm se desenvolvido com base no modelo venezuelano denominado El Sistema. Na Bahia, a ideia de transformação social por meio da música do El Sistema foi adaptada e deu origem aos Núcleos de Orquestras Juvenis e Infantis da Bahia - NEOJIBA. O NEOJIBA é um programa social que se dedica, prioritariamente, à educação musical de jovens e crianças em condição de vulnerabilidade socioeconômica, com atividades por toda a Bahia. As atividades de educação musical no estado baiano abrangem a iniciação musical, a aprendizagem de instrumentos musicais, monitoria e, ainda, a participação em orquestras ou coros juvenis e pré-juvenis, que têm ganhado destaque internacional. Objetivo: O objetivo do presente estudo é analisar as trajetórias de vida de jovens músicos de uma orquestra juvenil do NEOJIBA, compreendendo continuidades e descontinuidades de suas vivências com a música e com a orquestra. Método: Este trabalho possui natureza qualitativa e caráter exploratório, idiográfico e interpretativo. Como instrumentos de coleta de dados, foram utilizados o questionário sociodemográfico, a entrevista narrativa e a técnica denominada cartões de evocação de palavras, uma adaptação do instrumento cartões de desenho, que visa a investigar relações fronteiriças entre aspectos de uma trajetória. Análise de dados: A análise de dados ocorreu com base na Psicologia cultural de orientação semiótica e foi realizada em caráter temático, a partir dos seguintes tópicos: fronteiras na trajetória; pontos de bifurcação; dificuldades e recursos utilizados. Considerou-se nesta etapa, ainda, a Trajectory Equifinality Approach (TEA) e o Trajectory Equifinality Model (TEM), visando à compreensão dos elementos de continuidade e pontos de bifurcação narrados, enfatizando-se acontecimentos localizados em zonas fronteiriças. Resultados e discussões: Os resultados encontrados apontaram para vivências de autodescoberta, encantamento, ambiguidades e tensões, relacionadas a experiências com a música e com outros aspectos individuais ou coletivos de cada trajetória. A construção de recursos, especialmente realizada em zonas fronteiriças, mostrou-se presente na redução de ambiguidades ou na conciliação de vivências educacionais, demandas familiares, necessidades psíquicas ou, ainda, diante de experiências de migração.pt_BR
dc.publisher.departmentInstituto de Psicologiapt_BR
Appears in Collections:Dissertação (PPGPSI)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação de mestrado finalizada - Crisleane de Araújo Silva.pdf1,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.