Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/33784
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRocha, Pedro Luís Bernardo da-
dc.contributor.authorMaia, Margareth Peixoto-
dc.creatorMaia, Margareth Peixoto-
dc.date.accessioned2021-07-25T12:27:35Z-
dc.date.available2021-07-25T12:27:35Z-
dc.date.issued2021-07-25-
dc.date.submitted2019-06-04-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/33784-
dc.description.abstractA Avaliação de Impacto Ambiental (AIA) é o instrumento de política pública ambiental mais disseminado a nível global. Há expectativa de que a AIA promova uma avaliação integrada dos impactos sobre os ambientes físico, biológico e social, demandando a integração de conhecimentos de diferentes disciplinas acadêmicas e setores sociais. Acreditamos que a crítica de que este instrumento não tem sido capaz de propiciar essa integração pode derivar da falta de integração na produção acadêmica sobre AIA e, tendo em vista a sua abrangência e relevância, consideramos que este pode fornecer indícios importantes sobre a produção de conhecimento científico aplicado e útil à gestão ambiental pública. Na primeira parte da tese avaliamos essa hipótese, caracterizando a literatura científica recente sobre AIA, considerando o padrão de autoria e o padrão de citação dos artigos selecionados. Os resultados revelaram: (a) grande disparidade entre as áreas de conhecimento na produção científica aplicada à AIA, no Brasil e no mundo, com predomínio de pesquisadores das engenharias (Brasil: 92,5%; Mundo: 65%), e participação reduzida da ecologia (Brasil: 27,5%; Mundo: 15%) e das ciências sociais e humanas (Brasil: 27,5%; Mundo: 10%); (b) os artigos de periódicos das engenharias são os mais citados (Brasil: 42%; Mundo: 37%), e os da ecologia (Brasil: 9,7%; Mundo: 8,9%) e ciências sociais e humanas (Brasil: 9,4%; Mundo: 12%) são os menos citados em todos padrões de produção de conhecimento. Os resultados sugerem que o campo de pesquisa de AIA no Brasil está se estabelecendo com pouca participação da ecologia e das ciências sociais e humanas. Acreditamos que, se estas ciências desejam ampliar sua relevância na atual crise ambiental devem incluir em sua agenda a interação com outras disciplinas e o setor não acadêmico, visando produzir conhecimento útil à gestão ambiental pública. Na segunda parte da tese propomos um modelo hierárquico desenvolvido a partir da revisão e sistematização da literatura de campos de pesquisa diversos e entrevistas com cientistas, estudantes de doutorado e técnicos de órgãos ambientais das áreas das engenharias, ecologia e ciências sociais, para explicar os fatores que estimulam a produção de conhecimento científico aplicado e útil à gestão ambiental pública. A análise das literaturas e das entrevistas propiciou uma riqueza de perspectivas e uma compreensão mais ampla sobre os fatores que influenciam a lacuna ciência-prática na gestão ambiental pública, além da identificação de concepções compartilhadas e particulares às áreas de conhecimento. Esperamos que nosso modelo estimule outros pesquisadores a aperfeiçoá-lo conceitualmente.pt_BR
dc.description.abstractEnvironmental Impact Assessment (EIA) is the most widely disseminated environmental public policy instrument. It is expected that EIA will promote an integrated assessment of the impacts on the physical, biological and social environments, demanding the integration of knowledge from different academic disciplines and social sectors. We believe that the criticism that this instrument has not been able to foster this integration can derive from the lack of integration in the academic production on EIA and, considering its range and relevance, we consider that it can provide important clues about the production of knowledge applied to and useful for public environmental management. In the first part of the thesis we evaluate this hypothesis, characterizing the recent scientific literature on EIA, considering the authorship pattern and the quotation pattern of the selected articles. The results revealed: (a) great disparity between the knowledge areas in the applied scientific production to the EIA in Brazil and in the world, with a predominance of engineering researchers (Brazil: 92.5%, World: 65%), and reduced participation of ecology (Brazil: 27.5%, World: 15%) and of social and human sciences (Brazil: 27.5%, World: 10%); (b) the articles of journals of engineering are the most cited (Brazil: 42%; World: 37%), and those of ecology (Brazil: 9,7%; World: 8,9%) and social and human sciences (Brazil: 9,4%; World: 12%) are the least cited in all patterns of knowledge production. The results suggest that the field of research of EIA in Brazil is being established with little participation of the ecology and the social and human sciences. We believe that if these sciences wish to increase its relevance in the current environmental crisis its must include in its agendas the interaction with other disciplines and the non-academic sector in order to produce useful knowledge for public environmental management. In the second part of the thesis, we propose a hierarchical model developed by of the literature review and systematization of several research fields and interviews with scientists, doctoral students and professionals of governmental environmental organizations in the areas of engineering, ecology and social sciences, to explain the factors which stimulate the production of applied and useful scientific knowledge for public environmental management. The analysis of literature and interviews provided a richness of perspectives and a broader understanding of the factors that influence the sciencepractice gap in public environmental management, as well as the identification of shared and particular conceptions in the areas of knowledge. We hope that our model will encourage other researchers to improve it conceptually.pt_BR
dc.description.abstractConnection between scientific knowledge and social needs has become an important political agenda in many countries, and one of the conditions for scientific knowledge to be used in social problem-solving is that there is an integration between what is produced by the scientist and what is demanded by society. Authors from different areas indicate several factors that discourage the engagement of scientists in the production of socially useful knowledge. Moving forward in solving these problems depends on a clear perception of the factors that influence the practice of the scientist. This paper aims to present a hierarchical model formulated from the literature review of different research fields and improved based on interviews with scientists, graduate students and environmental managers with different backgrounds in Brazil. The graphical representation of the model indicating mechanisms and constraints seems to be a tool with a interesting heuristics to present social phenomena to different audiences.pt_BR
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAvaliação de Impacto Ambientalpt_BR
dc.subjectGestão ambientalpt_BR
dc.subjectConhecimento usávelpt_BR
dc.titleProdução de conhecimento aplicado e útil à gestão ambiental pelas diferentes áreas da ciênciapt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.refereesWagner, Elizabeth Maria Souto-
dc.contributor.refereesMontaño, Marcelo-
dc.contributor.refereesNiño El-Hani, Charbel-
dc.contributor.refereesRocha, Pedro Luís Bernardo da-
dc.publisher.departamentInstituto de Biologiapt_BR
dc.publisher.programEcologia - Teoria, Aplicação e Valorespt_BR
dc.publisher.initialsUFBApt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqEcologiapt_BR
Appears in Collections:Tese (Pós-Ecologia)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESE_DOUTORADO_MARGARETH_PEIXOTO_MAIA.pdf1,9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.