| dc.relation.references |
AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (AERA); AMERICAN
PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION (APA); NATIONAL COUNCIL ON
MEASUREMENT IN EDUCATION (NCME). The standards for educational and
psychological testing. Washington: American Educational Research Association, 1985.
______. Standards for educational and psychological testing. Washington: American
Educational Research Association, 1999.
ANDRADE, N. C. et al. Adaptação transcultural do teste de conhecimento emocional:
avaliação neuropsicológica das emoções. Psico-USF, Bragança Paulista, v. 19, n. 2, p. 297-
306, maio/ago. 2014
ANGOLD, A.; COSTELLO, E. J.; ERKANLI, A. Comorbidity. J. Child Psychol. Psychiatry,
[S.l.], v. 40, p. 57-87, 1999.
ARAYA, R. et al. School-based intervention to improve the mental health of low-income,
secondary school students in Santiago, Chile (YPSA): study protocol for a randomized
controlled trial. Trials, v. 12, p. 49, 2011.
ASSOCIAÇÃO PSIQUIÁTRICA AMERICANA (APA). Manual diagnóstico e estatístico de
transtornos mentais. 4. ed. Texto revisado (DSM-IV-TR). Porto Alegre: Artmed, 2002.
______. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 5. ed. Porto Alegre:
Artmed, 2014.
BARBOSA, G. A.; GAIÃO, A. A.; GOUVEIA, V. V. Transtorno de Ansiedade na Infância e
Adolescência: um estudo de prevalência e validação de um instrumento (SCARED) de
triagem. Infanto - rev. neuropsiq. da inf. e adol., São Paulo, v. 10, n. 1, p. 34-47, 2002.
BARBOSA, G. A. et al. Depressão Infantil: um estudo de prevalência com CDI. Infanto - rev.
neuropsiq. da inf. e adol., São Paulo, v. 4, n. 3, p. 36-40, 1996.
BARRETT, P. et al. Long-term outcomes of an australian universal prevention trial of anxiety
and depression symptoms in children and youth: an evaluation of the FRIENDS programme.
J. Clin. Child. Adolesc. Psychol., v. 35, p. 403-411, 2006.
BARTLETT, M. S. Properties of sufficiency and statistical tests. Proc. R. Soc. A., v. 160, p.
268-282, 1937.
BEATON, D. et al. Recommendations for the cross-cultural adaptation of the DASH &
QuickDASH outcome measures. 2007. Disponível em: <
http://www.dash.iwh.on.ca/sites/dash/files/downloads/cross_cultural_adaptation_2007.pdf>.
Acesso em: 20 maio 2016.
BECK, A. et al. Terapia cognitiva da depressão. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.
60
BECK, J. Terapia cognitiva: teoria e prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
BIRMAHER, B. et al. The Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders
(SCARED): scale construction and psychometric characteristics. J. Am. Acad. Child. Adolesc.
Psychiatry., v. 6, p. 545-553, 1997.
______. Psychometric properties of the Screen for Child Anxiety Related Emotional
Disorders (SCARED): a replication study. J. Am. Acad. Child. Adolesc. Psychiatry., v. 38, p.
1230-1236, 1999.
BOEHNKE, K. et al. Sampling: the selection of cases for culturally comparative
psychological research. In: MATSUMOTO, D.; VIJVER, F. J. R. van de. Cross-cultural
research methods in psychology. New York: Cambridge, 2011.
BORSA, J. C.; DAMÁSIO, B. F.; BANDEIRA, D. R. Adaptação e validação de instrumentos
psicológicos entre culturas: algumas considerações. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 22, n. 53, p.
423-432, set./dez. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/paideia/v22n53/14.pdf>.
Acesso em: 14 maio 2016.
BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução n. 466, de 2012 do Conselho Nacional de
Saúde/MS. Sobre diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres
humanos. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, 13 jun. 2013. Seção 1, p. 59.
BROWN, T. A.; CHORPITA, B. F.; BARLOW, D. H. Structural Relationships among
dimensions of the dsm-iv anxiety and mood disorders and dimensions of negative affect,
positive affect, and autonomic arousal. J. Abnorm. Psychol., v.107, n. 2, 1998.
CHILD FIRST. Focus on innovation and redesign in systems and treatment. 2009. Disponível
em: <childfirst.ucla.edu/Resources.html>. Acesso em: 17 jul. 2016.
CHORPITA, B. F.; MOFFITT, C. E.; GRAY, J. Psychometric properties of the Revised Child
Anxiety and Depression Scale in a clinical sample. Behav. Res. Ther., v. 43, p. 309-322, 2005.
CHORPITA, B. F. et al. Assessment of symptoms of DSM-IV anxiety and depression in
children: a revised child anxiety and depression scale. Behav. Res. Ther., v. 38, p. 835-855,
2000.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Sistema de avaliação de testes
psicológicos. Disponível em: <http://satepsi.cfp.org.br/listaTeste.cfm?status=1>. Acesso em:
2 nov. 2016.
COUTINHO, M. P. L.; CAROLINO, Z. C. G; MEDEIROS, E. D. Inventário de Depressão
Infantil (CDI): evidências de validade de constructo e consistência interna. Avaliação
Psicológica, Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 291-300, dez. 2008.
CORBIN, J. M.; STRAUSS, A. Basics of qualitative research: techniques and procedures for
developing grounded theory. 3. ed. Califórnia: SAGE Publications, 2007.
CRONBACH, L. Test Reliability: its meaning and determination. Pychometrika, Springfield,
v. 12, n. 1, 1947.
61
CRONBACH, L. J.; MEEHL, P. E. Construct validity in psychological tests. Psychol. Bull.,
v. 52, n. 4, p. 281-302, 1955.
CUMMINS, C. M.; CAPORINO, N. E; KENDALL, P. C. Comorbidity of Anxiety and
Depression in children and adolescents: 20 years after. Psychological Bulletin, v. 140, n. 3, p.
816-845, 2014.
CUNHA, J. A. (Org.). Psicodiagnóstico-V. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007
DAMÁSIO, B. Uso da análise fatorial exploratória em Psicologia. Avaliação psicológica,
Itatiba, v. 11, p. 213-228, ago. 2012.
DE OLIVEIRA, I. R. Trial-based Cognitive Therapy (TBCT): a new cognitive-behavior
therapy approach. In: OLIVEIRA, I.; SCHWARTZ, T.; STAHL, T. Integrating psychotherapy and psychopharmacology: a handbook for clinicians. New York: Routledge, 2014.
______. Terapia cognitiva processual: manual para clínicos. Trad. Daniel Bueno. Porto
Alegre: Artmed, 2016.
DE OLIVEIRA, I. R. et al. Efficacy of the trial based thought record: a new cognitive
therapy strategy designed to change core beliefs in social phobia. J. Clin. Pharm. Ther.,
v. 37, p. 328-334, 2012a.
______. Trial-based psychotherapy and the efficacy of trial-based thought record in Changing
Unhelpful Core Beliefs and Reducing Self-criticism. CNS Spectrums, v. 17, p. 16-23, 2012b.
DE ROSS, R.; GULLONE, E.; CHORPITA, B. The revised child anxiety and depression
scale: a psychometric investigation with australian youth. Behaviour change, v. 19, p. 90-101,
2002.
DIAS, P.; GONÇALVES, M. Avaliação da ansiedade e da depressão em crianças e
adolescentes (STAI-C2, CMAS-R, FSSC-R e CDI): estudo normativo para a população
portuguesa. Avaliação Psicológica, v. 1, p. 553-564, 1999.
EBESUTANI, C. et al. The revised child anxiety and depression scale - short version: scale
reduction via exploratory bifactor modeling of the broad anxiety factor. Psychol. Assessment.,
v. 24, p. 833-845, 2012.
EMONS, W.; SIJTSMA, K.; MEIJER, R. On the consistency of individual classification
using short scales. Psychological Methods, v. 12, p. 105-120, 2007.
ESBJøRN, B. H. et al. Assessing the Revised Child Anxiety and Depression Scale (RCADS)
in a national sample of danish youth aged 8–16 years. PLoS One, v. 7, n. 5, may 2012.
FABRIGAR, L. R. et al. J. Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological
research. Psychol. Methods, Ontario, v. 4, n. 3, p. 272-299, 1999. Disponível em:
<http://ww.w.statpower. net/Content/312/Handout/Fabrigar1999.pdf>. Acesso em: 12 jul.
2016.
62
FAVERO, L. et al. Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio
de Janeiro: Elsevier, 2009.
FRANCIS, J. J. et al. What is an adequate sample size? Operationalising data saturation for
theory-based interview studies. Psychology & health, United Kingdom, v. 25, n. 10, p. 1229-
1245, 2010.
GOMES, L. P. et al. Inventário de Depressão Infantil (CDI): uma revisão de artigos
científicos brasileiros. Contextos clínicos, v. 6, n. 2, p. 95-105, jul./dez. 2013.
GORAYEB, M. A. M.; GORAYEB, R. “O Que penso e sinto” – Adaptação da Revised
Children’s Manifest Anxiety Scale (RCMAS) para o português. Temas em Psicologia,
Ribeirão Preto, v. 16, n. 1, p. 35-45, jun. 2008.
GOUVEIA, V. V. et al. Inventário de Depressão Infantil - CDI: estudo de adaptação com
escolares de João Pessoa. J. Bras. Psiquiatr., v. 44, n. 7, p. 345-349, 1995.
HAIR, JR. et al. Multivariate data analysis. 6. ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice
Hall, 2006.
HUTZ, C. S.; BANDEIRA, D. R.; TRENTINI, C. M. (Org.). Psicometria. Porto Alegre:
Artmed, 2015.
ISOLAN, L. et al. Psychometric Properties of the Screen for Child Anxiety Related
Emotional Disorders (SCARED) in Brazilian children and adolescents. J. Anxiety Disord., v.
25, p. 741-748, 2011.
KAISER, H. An index of factor simplicity. Psychometrika, v. 39, p. 31-36, 1974.
KOVACS, M. The Children´s Depression Inventory (CDI). Psychopharmacol Bull, v. 21, n.
4, p. 995-998, 1985.
______. Children Depression Inventory CDI: manual. New York: Multi-Health Systems,
1992.
MANZI-OLIVEIRA, A. B. et al. Adaptação transcultural de instrumentos de avaliação
psicológica: levantamento dos estudos realizados no Brasil de 2000 a 2010. Psico-USF,
Itatiba, v. 16, n. 3, p. 367-381, set./dez. 2011. Disponível em:
<http://www.scielo.br/pdf/pusf/v16n3/a13v16n3.pdf>. Acesso em: 11 fev. 2016.
MATSUMOTO, D.; VIJVER, F. J. R. van de (Ed.). Cross-cultural research methods in
psychology. New York: Cambridge, 2011.
MEHMOOD, T.; SULTAN, S. Translation and Adaptation of Revised Children’s Anxiety
and Depression Scale. IJHSSS, v. 2, n. 5, june 2014.
MERIKANGAS, K. R. et al. Lifetime prevalence of mental disorders in us adolescents:
results from the national comorbidity study-adolescent supplement (NCS-A). J Am Acad.
Child Adolesc. Psychiatry, v. 49, n. 10, p. 980–989, oct. 2010.
63
MURIS, P.; MEESTERS, C.; SCHOUTEN, E. A brief questionnaire of DSM-IV-defined
anxiety and depression symptoms among children. Clin. Psychol. Psychother., v. 9, p. 430–
442, 2002.
PASCHOALIN, H. C. et al. Adaptação transcultural e validação para o português brasileiro
do stanford presenteeism scale para avaliação do presenteísmo. Rev. Latino-Am. Enfermagem,
Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 388-395, jan./fev. 2013. Disponível em:
<http://www.scielo.br/pdf/rlae/v21n1/pt_v21n1a14.pdf>. Acesso em: 21 abr. 2016.
PASQUALI, L. (Org.). Teoria e métodos de medida em ciências do comportamento. Brasília:
Laboratório de Pesquisa em Avaliação e Medida: Instituto de Psicologia, UnB: INEP, 1996.
PASQUALI, L. Validade dos testes psicológicos: será possível reencontrar o caminho?
Psicologia: teoria e pesquisa, Brasília, v. 23, p. 99-107, 2007. Numéro especial.
POLIT, F.; BECK, C.; HUNGLER, B. Fundamentos de pesquisa em Enfermagem. Porto
Alegre: Artmed, 2014.
POWELL, V. B. et al. Changing core beliefs with trial-based therapy may improve quality of
life in social phobia: a randomized study. Rev. Bras. Psiquiatria., v. 35, n. 3, p.1-5, 2013.
R DEVELOPMENT CORE TEAM. R: a language and environment for statistical computing.
R foundation for statistical computing retrieved. Vienna, 2008. Disponível em: <personalityproject.org/r/>. Acesso em: 27 jul. 2015.
REVELLE, W. Psych: procedures for personality and psychological research. Evanston:
Northwestern University, 2016. Disponível em: <CRAN.R-project.org/package=psych
Version = 1.6.9>. Acesso em: 12 mar. 2016.
SANDÍN, B.; VALIENTE, P.; CHOROT, P. RCADS: Evaluación de los síntomas de los
trastornos de ansiedade y depresión en niños y adolescentes. Revista de Psicopatología y
Psicología Clínica, v. 14, p. 193-206, 2009.
SANDÍN, B. et al. Development of a 30-item version of the of the revised child anxiety and
depression scale. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, v. 15, n. 3, p. 165-178,
2010.
SILVA, W.; FIGUEIREDO, V. Ansiedade infantil e instrumentos de avaliação: uma revisão
sistemática. Rev. Bras. Psiquiatria, v. 27, n. 4, p. 329-35, 2005.
SPENCE, S. H. Structure of anxiety symptoms among children: a confirmatory factor analytic
study. J. Abnorm. Psychol., v. 106, p. 280–297, 1997.
STALLARD, P. School-based interventions for depression and anxiety in children and
adolescents. Evid. Based. Ment. Health, v. 16, p. 60-61, 2013.
STALLARD, P. et al. Protocol for a randomised controlled trial of a school based cognitive
behaviour therapy (CBT) intervention to prevent depression in high risk adolescents
(PROMISE). Trials, v. 11, p. 114, 2010.
64
______. School-based intervention to reduce anxiety in children: study protocol for a
randomized controlled trial (PACES). Trials, v. 13, p. 227, 2012.
STEVENS, S. S. On the theory of scales of measurement. Science, New series, v. 103, n.
2684, p. 677-680, 1946.
STREINER, D.; NORMAN, G. Health measurement scales: a practical guide to their
development and use. Oxford University Press, London, v. 3, 2003.
URBINA, S. Fundamentos da testagem psicológica. Porto Alegre: Artmed, 2007.
VIJVER, F. J. R.; LEUNG, K. van de e. Equivalence and bias: a review ok concepts, models,
and data analytic procedures. In: MATSUMOTO, D.; VIJVER, F. J. R. van de (Ed.). Crosscultural research methods in psychology. New York: Cambridge, 2011. |
pt_BR |