Mostrar el registro sencillo del ítem
| dc.creator | Trindade, Tassiany Caroline Souza | |
| dc.date.accessioned | 2025-04-03T20:50:32Z | |
| dc.date.available | 2026-12-30 | |
| dc.date.available | 2025-04-03T20:50:32Z | |
| dc.date.issued | 2024-02-01 | |
| dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/41683 | |
| dc.description.abstract | Terreiro communities have historically suffered the effects of social inequalities, which stigmatize and discriminate against their culture and ways of producing life. The consequences of being deprived of social rights such as education and health, undermine the fundamental principles that ensure human existence and the promotion of social justice. Social, educational and health inequalities are part of the routine in these communities, assuming not only a historical remnant of slavery, but also the result of racial inequalities that have never ceased to exist in Brazil. The general aim of this study is to investigate the association between knowing how to read and write and race/color in the population over the age of 18 belonging to terreiro communities in Brazil registered in the Unified Registry for Social Programs between 2018 and 2019. This is a quantitative, cross-sectional analytical study using secondary data collected from CadÚnico. Analyses were carried out using the outcome variable (knowing how to read and write), exposure (race/color) and covariates (age group, gender, person attending school, place of residence, person in paid work in the last year, income and Bolsa Família beneficiary). The Odds Ratio and respective 95% confidence interval were estimated. The results showed that black individuals over the age of 18 belonging to terreiro communities were 2.05 times more likely not to be able to read and write when compared to non-black individuals, as well as being male, aged 60 or over, living in rural areas, never having been to school and having an income of up to one minimum wage. The findings of the study showed an association between knowing how to read and write and race/color. This reinforces the need to improve access to formal education for the black population, especially those belonging to the terreiro communities, in order to change their living and health conditions. | pt_BR |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
| dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
| dc.subject | Comunidades Afro-brasileiras | pt_BR |
| dc.subject | Condições de Vida | pt_BR |
| dc.subject | Brasil | pt_BR |
| dc.subject | Cadastro Único para Programas Sociais | pt_BR |
| dc.subject.other | Afro-Brazilian communities | pt_BR |
| dc.subject.other | Living Conditions | pt_BR |
| dc.subject.other | Brazil | pt_BR |
| dc.subject.other | Single Registry for Social Programs | pt_BR |
| dc.title | Associação entre raça/cor e saber ler e escrever nas comunidades de terreiro do Brasil. | pt_BR |
| dc.type | Dissertação | pt_BR |
| dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (PPGSC-ISC) | pt_BR |
| dc.publisher.initials | ISC-UFBA | pt_BR |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA | pt_BR |
| dc.contributor.advisor1 | Nery, Joilda Silva | |
| dc.contributor.advisor-co1 | Mota, Clarice Santos | |
| dc.contributor.referee1 | Figueiredo, Ana Claudia Morais Godoy | |
| dc.contributor.referee2 | Mota, Clarice Santos | |
| dc.contributor.referee3 | Trad, Leny Alves Bomfim | |
| dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5213521390567326 | pt_BR |
| dc.description.resumo | As comunidades de terreiros historicamente apresentam os efeitos das desigualdades sociais, que estigmatizam e discriminam sua cultura e modos de produção de vida. As consequências da privação de direitos sociais como educação e saúde, ferem os princípios fundamentais que asseguram a existência humana e a promoção da justiça social. As desigualdades sociais, educacionais e em saúde fazem parte da rotina dessas comunidades, assumindo não apenas um resquício histórico da escravidão, como também resultado das iniquidades raciais que nunca deixaram de existir no Brasil. Este trabalho tem como objetivo geral investigar a associação entre saber ler e escrever e raça/cor na população maior de 18 anos pertencentes a comunidades terreiro do Brasil registradas no Cadastro Único para Programas Sociais nos anos de 2018 a 2019. Trata-se de estudo de metodologia quantitativa, de cunho transversal analítico, que utiliza dados secundários coletados do CadÚnico. Análises foram conduzidas a partir da variável desfecho (saber ler e escrever), exposição (raça/cor) e as covariáveis (faixa-etária, sexo, pessoa que frequenta escola, local do domicílio, pessoa com trabalho remunerado no último ano, renda e beneficiário do Bolsa Família). Estimou-se Odds Ratio e respectivo intervalo de confiança de 95%. Os resultados apontaram que indivíduos negros, maiores de 18 anos pertencentes às comunidades de terreiro tinham 2,05 vezes maior probabilidade de não saber ler e escrever, quando comparados com os indivíduos não negros, bem como, ser do sexo masculino, ter 60 anos ou mais, residirem na zona rural, nunca ter frequentado a escola e ter renda até um saláriomínimo. Os achados do estudo demonstraram a existência de associação entre saber ler e escreve e a raça/cor. O que reforça a necessidade de melhoria no acesso da população negra, em especial pertencentes as comunidades de terreiro, a educação formal que possibilite mudança nas suas condições de vida e saúde. | pt_BR |
| dc.publisher.department | Instituto de Saúde Coletiva - ISC | pt_BR |
| dc.type.degree | Mestrado Acadêmico | pt_BR |